Cele cinci limbaje ale scuzelor

Psihologul Jennifer Thomas și consilierul matrimonial Gary Chapman au realizat împreună o cercetare ce a avut că tema aspectele fundamentale ale unei scuze. În urmă cercetării au descoperit cinci limbaje ale scuzelor: exprimarea regretului, acceptarea responsabilității, îndreptarea greșelii, angajamentul sincer, solicitarea iertării.

Ceea ce caută majoritatea oamenilor într-o scuză este sinceritatea. Ei își doresc că scuză să fie adevărată și o evaluează în funcție de propriul lor limbaj al scuzelor. Oamenii vorbesc adesea limbaje diferite ale scuzelor. De aceea este bine să cunoaștem aceste limbaje și să reușim să-l identificăm pe cel al persoanei căreia vrem să-i cerem scuze.

În următoarele rânduri voi încerca să prezint cât mai succint fiecare limbaj, iar la sfârșit va propun să descoperiți care este propriul vostru limbaj al scuzelor.

Exprimarea regretului. („Îmi pare rău.”)

Acest limbaj se exprimă cel mai adesea cu formulă: “Îmi pare rău”. Exprimarea regretului reprezintă aspectul emoțional al unei scuze. Persoană care își prezintă scuzele își dezvăluie propriile sentimente de vină, rușine și durere pentru ofensă adusă. Regretul se concentrează asupra a ceea ce a făcut, sau nu a reușit să facă și felul în care a fost afectată cealaltă persoană de acest comportament. Cel ofensat vrea o dovadă de un fel sau altul că persoană și-a dat seama de suferință pe care i-a provocată, iar fără exprimarea regretului nu simte scuzele că fiind sincere sau potrivite.

Exemplu:
“Știu că te-am jignit foarte rău. Acest lucru îmi provoacă o durere imensă. Îmi pare cu adevărat rău pentru ceea ce am făcut.”

Acceptarea responsabilității. („Am greșit.”)

Pentru mulți oameni, cea mai importantă parte a unei scuze este că celălalt să admită că a greșit și să-și asume responsabilitatea propriului comportament greșit. Formulă cea mai frecvența a acestui limbaj este: “Am greșit”.

Exemplu:
“Știu că ceea ce am făcut este greșit. Aș putea încerca să-mi găsesc justificări, dar nu am nicio scuză. Pur și simplu, ceea ce am făcut a fost un lucru egoist și greșit.”

Îndreptarea greșelii. („Cum pot să mă recompensez față de ține?”)

Acest limbaj are la baza ideea de “a îndrepta lucrurile”, de a compensa pentru o greșeală. Atunci când cineva comite o nedreptate trebuie să “plătească” pentru ea. Scuzele veritabile vor fi totdeauna însoțite de o dorința de a repara nedreptățile comise, de a recompensă stricăciunile făcute, de a-i sublinia celuilalt afecțiunea față de el.

Exemplu:
“Știu că te-am făcut să suferi foarte mult și simt că ar trebui să mă recompensez într-un fel pentru durerea pe care ți-am cauzat-o. Îmi poți face o sugestie?”

Angajamentul sincer. („Voi încerca să nu mai fac asta.”)

Angajamentul sincer se referă la faptul că persoană își da seama că are un comportament distructiv. Regretă durerea pricinuită celuilalt, alege să-și schimbe comportamentul și își exprimă această dorința.

Exemplu:
“Știu că te-am făcut să suferi foarte mult prin comportamentul meu. Nu vreau să mă fac acest lucru vreodată. Sunt deschis la orice idei pe care le ai pentru a-mi schimbă comportamentul.

Solicitarea iertării. („Te rog să mă ierți.”)

Solicitarea iertării reprezintă pentru unii oameni faptul că au conștientizat greșeală, și-au admis vinovăția și că doresc să restabilească pe deplin relația. Mai mult de atât, “înmânează” persoanei ofensate controlul asupra viitorului relației.

Exemplu:
“Știu că acțiunile mele te-au făcut să suferi foarte mult. Ai tot dreptul să nu-ți mai dorești să vorbești cu mine niciodată, dar îmi pare cu adevărat rău pentru ceea ce am făcut. Și sper că mă vei putea ierta.”

Fiecare dintre noi are propriul limbaj al scuzelor. Din cele menționate mai sus, toate vi se vor părea că sună foarte bine, însă doar unul o să vi se pară că ar fi sincer. Dacă scuzele vor fi exprimate în limbajul vostru va va fi mult mai ușor să-l iertați pe cel care a greșit față de voi.

Prin urmare, este important să va descoperiți propriul limbaj de baza al scuzelor precum și limbajele de baza ale persoanelor importante din viață voastră. Asta va va ajută să va cereți și să și primiți scuze într-un mod eficient.

Articol scris de

Psychology Hub

Lasă un comentariu