• despartire

O despărțire (divorțul) poate fi una dintre cele mai dificile şi stresante experienţe de viaţă. Oricare ar fi motivul separării, aceasta generează tot felul de nelinişti şi trăiri dureroase. Pe lângă toate aceste sentimente s-ar putea să te simți confuz și temător în legătură cu viitorul. Însă există o mulțime de lucruri pe care le poţi face pentru a face față suferinţei, pentru a depăşi perioada dificilă și pentru a continua cu un sentiment reînnoit de speranță și optimism.

De ce este o despărțire atât de dureroasă?

Chiar și atunci când o relație nu mai funcţionează, un divorț sau o despărțire pot fi extrem de dureroase deoarece reprezintă pierderea nu numai a parteneriatului, ci și a viselor și angajamentelor pe care le-ai împărtășit cu celălalt.

Relațiile romantice încep cu o notă de entuziasm și speranță pentru viitor. Când o relație eșuează, resimţim o profundă dezamăgire, tensiune interioară și durere.

O despărțire sau divorț ne lansează pe un teritoriu neexplorat. Totul este întrerupt: rutina și responsabilitățile, casa, relațiile cu familia extinsă, prietenii comuni și chiar și cu propria identitate.

O despărțire aduce cu sine o incertitudine cu privire la viitor şi o multitudine de îngrijorări.

  • Cum va fi viaţa fără partenerul meu?
  • Voi găsi pe altcineva?
  • Voi ajunge singur?

Aceste necunoscute pot părea adesea mai rele decât o relație nefericită.

Toate aceste suferinţe, frământări și incertitudini înseamnă că procesul de vindecare este complex și necesită timp. Cu toate acestea, este important să îţi reaminteşti că ai capacitatea de a trece prin această experiență dureroasă și că îţi vei continua viața ca o persoană mai puternică și mai înțeleaptă.

Cum să gestionezi o despărțire sau un divorţ

Recunoaşte-ţi trăirile

Este firesc să ai trăiri contradictorii şi să treci de la un sentiment la altul, dă-ţi voie să le trăieşti. Este normal să te simți trist, supărat, epuizat, frustrat și confuz – și aceste sentimente pot fi intense. S-ar putea să te simți, de asemenea, neliniștit în legătură cu viitorul. Acceptă că astfel de trăiri se vor estompa în timp. Chiar dacă relația era nesănătoasă, aventura în necunoscut este înspăimântătoare.

Oferă-ți o pauză

Acordă-ți permisiunea de a te simți și de a funcționa la un nivel mai mic decât cel obişnuit pentru o perioadă de timp. S-ar putea să nu fii pentru o perioadă atât de productiv la locul de muncă sau să te îngrijeşti de ceilalți cum o făceai înainte. Nimeni nu este superman sau superwoman, oferă-ţi timp pentru a te vindeca şi a-ţi reîncărca bateriile.

Cere ajutorul

Împărtășirea sentimentelor cu prietenii și familia te poate ajuta să treci mai uşor prin această perioadă. Poţi lua în considerare un grup de suport în care poţi discuta cu alte persoane aflate în situații similare. Izolarea şi retragerea socială pot creşte nivelul de stres, pot reduce concentrarea și te pot împiedica să hrăneşti celelalte relații din viaţa ta sau îţi pot afecta sănătatea. Nu-ţi fie teamă să ceri ajutorul din altă parte dacă ai nevoie de el.

Dacă nu te simţi confortabil să te deschizi în faţa celor apropiaţi, îţi recomandăm să consulţi un psihoterapeut sau un consilier psiholog. Cel mai important lucru este să ai un spaţiu în care să te simţi confortabil şi să te poţi vorbi despre experienţa ta.

Te invităm să citești