• atac de panica

Ce este un atac de panică

Un atac de panică sau tulburarea de panică este o formă de anxietate. Atacul de panică reprezintă un episod de frică intensă/ teroare care apare brusc când nu există nici un pericol real.

Simptomele unui atac de panică

  • Ritm accelerat al inimii;
  • Dureri în piept sau dureri de stomac;
  • Dificultăţi de respirație, senzaţie de sufocare;
  • Slăbiciune sau amețeli;
  • Transpiraţie;
  • Senzație de răceală sau transpiraţie rece;
  • Amorţirea mânilor.

Un atac de panică se poate întâmpla oricând, oriunde și fără avertisment. Persoana care suferă de atacuri de panică trăieşte în teamă de un alt atac și poate să ajungă să evite locurile în care a avut un atac de panică. Pentru unii oameni, teama ajunge să le preia viața și să nu-și mai poată părăsi căminul pentru a-şi desfăşura activităţile de zi cu zi.

Gestionarea simptomelor unui atac de panică

Aceste recomandări vă pot ajuta să vă gestionaţi sau să diminuați simptomele:

  • Reduceți alimentele și băuturile care conțin cofeină, cum ar fi cafeaua, ceaiul, cola, băuturile energizante și ciocolată. Cofeina este o substanţă care modifică dispoziția și poate agrava simptomele tulburărilor de anxietate.
  • Mâncați bine, faceți exerciții și odihniţi-vă. Exercițiile aerobice cum ar fi joggingul și ciclism ajuta la eliberarea substanțelor chimice din creier care reduc stresul și îmbunătățesc starea de spirit.
  • Problemele de somn și tulburarea de anxietate merg de multe ori mână în mână. Asigurați-vă o odihnă bună. Urmați o rutină relaxantă pentru culcare. Discutați cu un specialist dacă aveți probleme cu somnul.
  • Adresați-vă medicului dumneavoastră sau farmacistului înainte de a lua orice medicație fără prescripție medicală sau remedii pe bază de plante. Multe dintre acestea conțin substanțe chimice care pot face ca simptomele să se agraveze.

Cum se tratează un atac de panică

Tulburările de anxietate sunt în general tratate cu psihoterapie, tratament medicamentos sau o combinaţie între cele două.
Psihoterapia individuală abordează răspunsul emoțional pe care persoana îl are în raport cu aceste situaţii şi ajuta persoana să identifice modelele de gândire şi comportamentele ce stau la baza anxietăţii sale. Psihoterapia considerată cea mai eficientă în astfel de cazuri este psihoterapia cognitiv-comportamentală (CBT). Aceasta cuprinde două componente specifice ale CBT utilizate pentru tratarea tulburării de anxietate sunt terapia cognitivă și terapia de expunere. Terapia cognitivă se axează pe identificarea, provocarea și apoi neutralizarea gândurilor nefolositoare care stau la baza tulburărilor de anxietate iar terapia de expunere se concentrează pe confruntarea cu temerile care stau la baza unei tulburări de anxietate pentru a ajuta oamenii să se angajeze în activități pe care le-au evitat.

Te invităm să citești